teised noored kõik on ammu rikut

IMG_0254
puu ümber puu

Justament on kusagile mu sisse kirja pandud. Ma oma arust ei tea eriti ühtki nende laulu, aga iga kord, kui neid kuulan/kuulen, on jube tuttav varemkogetud teada kindel tunne kallal. Et nii ongi. Selliselt käibki. See kõik. Just.

Alati, kui ma näen restorani naiste tualetis väikest laste potti, tekib mul ilge tahtmine marssida meeste vetsu sisse ja näha, et seal küll ei ole väikest laste potti ja seejärel üleni kõigi õhtu rikkuda, loopides vahet pidamata erinevaid iroonilisi röögatusi sellest, et mehed ja ühiskond ja soorollid ja perekonnad.


Märkasin kontserdi lõpus välja minnes tuttavat ja läksin, ütlesin tere. Tema siiras vahetu reaktsioon oli: "Mida sina siin teed?" 


IMG_0364
üks päev oli tegelikult külm ka ja ogalised heinad lombi kaane peal

Ma püüdsin ja jätkuvalt püüan see jõul teha võimalikult palju kingitusi ise oma väikeste valgete käekestega valmis. Ma plaanisin mingeid kingitusi mitu kuud ette, kirjutasin endale üles, kui mõte tuli, et ei peaks palju rabelema ja oleks head mõtted ja oleks ette planeerit ja vähe kulutet. Kangas maksab raha. Valged kruusid ja ilma pildita särgid maksavad. Padjatäidis maksab. Mõni kink tuli ikka osta või mõne asja eest internetis maksta ja pidulikeks puhkudeks terved ilma aukudeta sukad hankida ja muu. Pole veel jõulgi ja mul on juba korduvalt olnud tunne, et kui ma veel kusagil pean oma pangakaardi välja tõmbama, hakkan ma oksele. Sealsamas. Selle kassa ees nende sädelevate jõulukuulide peale.
Ilmselgelt on see tunne olnud petlik, sest oksendamata olen ma siiamaani ennast välja vedanud. Täna maksin juba igaks juhuks sulas. 



--


Näiteks ütleme, et ma olen õpetaja ja mul on õpilane, kes ei tee mingit ülesannet, mis ma talle olen andnud. 
See võib tähendada, et ülesanne on liiga raske ja see käib tal üle jõu. See võib tähendada, et ülesanne on liiga lihtne ja ta ei viitsi sellega end vaevata. Võib tähendada, et ta ei saanud ülesandest aru ja on üleni segaduses. Või ta mõtleb, et ta teeb seda alles hiljem, sest praegu on muudki tähtsamatki. Võib-olla pole ma seletanud, kas ja miks seda vaja on ja ta ei teagi, et see on mingi tähtis mu arust ja ma oleks pidanud paremini seletama. Või äkki ma eksin ja see polegi tähtis. Veel võib see tähendada, et ta ongi mingi mingi laisk ja polegi mõtet temaga jaurata. Või et ta ongi mingi loll ja ta ei saakski sellega hakkama, isegi päriselt üritades. Või et äkki ta on mingi ennasttäis, kes arvab, et teab mu tööst paremini kui mina ise ja võib otsustada, mis on väärt tegemist ja mis mitte. Või ta mõtleb, et ta ei pea midagi tegema, sest ta on ju nii ilus.
Äkki on hoopis asi selles, et ülesanne pole piisavalt eluline või piisavalt abstraktne või on liiga abstraktne või on liiga elukauge või misiganes ja teda ei küta ja ta on just üks nendest, kes ei tee neid asju, mis ei küta. Võib-olla ta lihtsalt unustas. Võib-olla ma oleksin pidanud rohkem kütma. Äkki ma tapsin ta motivatsiooni ära oma ebakompetentsuse või rumalate naljadega või millega iganes ja nüüd ongi hukas. Äkki oleks pidanud rohkem julgustama, et see polegi sugugi nii hull. Äkki oleks pidanud rohkem aukartust äratama, et see on täiega raske ainult parimatele mõeldud ja suur väljakutse. Võib-olla on tal halvad tööharjumused ja peaks talle rohkem toeks olema. Võib-olla on tal halvad tööharjumused ja lootusetu. Äkki, kui selles asjas oleks rohkem narratiivi... rohkem seost raha teenimisega... rohkem päevakajalisi sündmusi. Rohkem nalja. Ei, vähem nalja, sest muidu ta ei võta seda tõsiselt. Äkki ta ei võta seda tõsiselt? Äkki see on liiga tõsine. Võib-olla peaks selle eest rohkem punkte andma. Vähem punkte andma. Üldse mitte punkte andma. Äkki tal on raskusi enesejuhtimisega ja ma peaksin teda rohkem sundima. Või hoopis vähem sundima, et tema enesejuhtimine ka areneks. Kas see saab üldse hea ülesanne olla, kui ta peab end sundima. Kas see saab üldse väärt õpilane olla, kui teda peab sundima?
Võib-olla see on lihtsalt sitt ülesanne. Võib-olla peaks teda täiega karistama ja igasugused kurjad tagajärjed, sest ma saan ja olen positsioonil. Võib-olla peaks end kriitisisemalt hindama ja igasugused analüüsid ja arutelud, sest kelleks ma end pean.
Äkki see on tegelt hea ülesanne, lihtsalt halva koha peal muu materjali suhtes. Äkki oli sellele eelnev materjal halb. Äkki ta on halvas grupis ja see rõhub teda niisuguseks ja ta ise ei oleks nii. Äkki ta on ise see rõhuja. Või on hoopis neil vanematel inimestel õigus ja noorus on lihtsalt hukas ja pole parata. Või et ta on nende 50 inimese hulgas, kellel polegi lootust. Võib-olla oleks pidanud rohkem seda või teist või kolmandat. 
Ma võiksin jätkata, eksole.

Ega tegelt praegu midagi ei olegi ja tahaks juba saada ära kusagile, kus on veel vähem ja seal siis selle juurde mitte midagi teha ega näha ka ja suva.

Comments

  1. Hmm, minu laste õpetajatel liigub õpilase tegemata töö puhul peas ainult üks mõte: tegemata? aa, no üks siis.

    ReplyDelete

Post a Comment