kuidas kodus on, armastuse keeled, trennihala ja niisama

Mõnes mõttes on see nagu lapsega olemine. Endal otseselt midagi häda ei ole, aga kuhugi minna ka ei saa. Passid kodus ja püüad oma aru mitte kaotada. Niisiis blogimine, jah?

P3150146
need väikesed asjad

Peamiselt olen ma viimastel päevadel olnud pettunud, kui vähe võtavad aega need asjad, mida ma ei ole kunagi viitsinud ette võtta, sest aega ei ole. Näiteks see, et mu kõikidel kõikidel väikestel rätikutel on nüüd tripid. Õhukestel heledatel köögirätikutel ja kirjudel pehmetel froteerätikutel. Rätikuid on mul muidugi  rohkem, kui kellelgi iial vaja oleks, sest ma olen saanud mitmeid pärandeid. Majalt eneselt ja oma enese vanaemalt. Trippe on rätikutele vaja, et neisse tööhoos möödaminnes midagi pühkides neid konksu otsast maha ei pühiks. Tripid õmblesin käsitsi. Lootsin, et see hõivab mind pikemaks perioodiks, aga tutkit. Üks õhtu ja natuke teisest hommikust. Kodus teha ülesannete loetelu kahaneb kiiremini, kui ta kasvab.


Ma saan veits aru küll, miks on soovitatud inimestel hoida oma tavalist rutiini. Äratuskellasid ja töötunde. Aga on täiesti võimalik, et see tavalise rutiini hoidmine on hea pigem neile, kes oma tavalises rutiinis olid õnnelikud ja rahul. Mitte ületöötanud, alamaganud ja konstantses stressis. Kuigi eks me mõne aja pärast vaatame, äkki ma hakkan ka ükspäev endale röögatuid äratusi seadma ja joooooksma kohtadesse. Nagu näiteks, maitea. Kööki. Pissile.



Virtuaalses baaris käisin ka tiiru, arvatavasti võib mõnel õhtul veini kõrvale veel ühe tiiru teha. Sain kohe kena baarikogemuse ka. Ajasin inimestega niisama juttu, võrdlesime vaatlusandmeid ja rääkisime tööst ja unistustest. Ja siis ilmus seltskonda kahepäevase habemega tüüp, kes oli üleni: 'mur-mur murrr-kaa... give us a smile, why you so serious.' Peale terve müriaadi tavalisi tüdimus-röögatuste, tabas mind ka teatav heldimus. Ooh, vau, tüütud kriibid. Nagu päris kõrtsis oleks.

P3150134
see puu tahab midagi öelda


Tundub peaaegu võimatu, et ma sellest kirjutanud ei ole, aga ma ise küll praegu ei leia. Seega. Pole pääsu. Armastuse keeled. Tead küll, see suur test, mis inimesed muudkui teevad ja saavad teada, mis nende armastuse keel on. Ja siis võrdlevad oma partneri omaga ja vau. Kui ma selle esimest korda leidsin, leidsin ka kohe, et maailm meigib kõik sensid järsku. Aga, nagu armastusega ikka, esimene vaimustus kulus maha ja lüngad hakkasid ... lünkima? Oota, mul on veini selle juurde vaja. 
(Preili Peenvärk rüüpab teeklaasist punast pakiveini.)
Niisiis. Teooria on järgnev. Sul on mingi eelistatud viis, kuidas sa väljendad armastust. Ja mitte toda armastust, mis tuleb kogu töö ja vaeva pihta ja mis sa oma isatalus loodetavasti elu lõpus tunned ega ka seda ihulist iha sugu teha. Vaid armastust selle laias-laias tähenduses. Selles tähenduses, nagu ameeriklased seda kasutavad. Etnoh. Eesti keeles siis poolehoid. Veits meeldib. Väga ei häiri. Jumala normaalne. On kirjutatud, et armastuse väljendamise viisi võiks käsitleda kui keelt. Osa inimesi räägib kingituste keeles, teised kallistuste, kolmandad emaliku hoole keeles. Ja nõnda edasi. Lugu, mis peaks sulle terve maailma ära seletama, on järgnev. Kui sa hängid ringi palju kellegagi, kelle armastuse keel on sinu omast erinev, on teil palju arusaamatusi. Sest sa oled nagu: miks sa mind ei armasta, kui vähe lilli sa mulle tood. Ja tema on nagu: naine, mida sa hüsteeritsed, viisin ju prügi välja. (sest majapidamistööd on naise töö ja kui keegi teine samas elamises elav olend teeb mõnikord mõnd, siis see on armastus? minaeitea) Igastahes. Just. Üks arvab, et ta väljendas hoolt ja teine, oodates hoopis teist väljendust, on segaduses ja tunneb end hooletusse jäetuna. Noh ja siis on veel osa neid vahvaid segatud tüüpe, kes ise väljendavad oma poolehoidu ühel moel, aga teiste väljendustest saavad ainult mingil teisel moel aru. 'Mh, tegin kõigile jooke välja, keegi ikka mulle ei öelnud, et ma olen hea ja ilus.' 
Vahepeal tulevad kolmandad inimesed ja ehitavad sama teooria peale uusi, kus neid keeli on üha rohkem. Sest individuaalsed erinevused ja isiksusepsühholoogia on kõige seksikamad asjad, kui sul ei pea olema instrumente ja saad tugitoolis teooriaid valmis popsutada. Näiteks on olemas armastuse keel, mis on sisuliselt rahulejätmine. Sellest olen ma isegi rääkinud. Et ma tunnen end nii hoituna, kui mul lastakse päeval uinak teha või üksi koju kõndida. 


P3080076
helge kevadtaevas jupi järvejääga


Enne kui me lünkade juurde läheme, ma räägin sulle ühest teisest isiksuse tüpeerimise? tüübistamise? teooriast. Õpistiilid. Ma õppisin õpetajaks just paraja nõksu enne seda, kui vastavad õppekavad uueks tehti ja ma sain selle kohta nii palju omavahel vastukäivaid tarkusi, mida ma pidin sama vastakalt eksamitesse kirjutama, et kohe vahva. Nõndaks. Legend räägib, et igal inimesel on oma õpistiil, osa on visuaalsed ja teised taktiilsed õppijad; on lugude ja emotsioonide abil õppijaid ja on tekstiraamatusse süvenemise ja töötavate näidete õppijad; on auditoorsed ja sensoorsed ja... Minaeitea, terve posu igatahes. Kõlab mega fääntsilt, onju. Mõtle, kui teaks oma õpistiili, mingi ägeda testi abil kindlasti, saaks just niimoodi kogu aeg õppida. Mõtle, kui teaks oma õpilaste õpistiili, saaks neile materjali ainult sel moel edastada ja kõik maailm oleks kaunis. Ainult et ei. Esiteks sa ei saa tervet ilma ära õppida ühel stiilil. Mingi puhtalt lillekestega kaunistatud rütmilise tantsu põhine loovõpe viib sind ainult teatud asjade teatud kaugusesse. Rohkem tahad, pead vaeva nägema. Mitte-eelistatud ebamugavust kogema. Sest õppimine peabki olema natuke valus. Ja see valu ei pea tingimata sellest tulema, et inimesed sind laua all löövad, kui sa palud professorit, et see sulle oma auhinnatud õpiku asemel lühikese nalja-video ja pÄrIseLu näiteid tooks. Samuti puuduvad tõendid, et õpetatava materjali kohandamine õppijate väidetavale õpistiilile vastavaks, paremaid eksamitulemusi annaks. 
Aga. Mul on hea uudis. Erinevalt õppimise viisidest teadlik olemine ja materjali esitamine võimalikult paljudes erinevates "stiilides", esitusviisides, meediumides ja raamistikes parandab küll õppijate tulemusi. Nii et kui sa oled õpetaja ja su ainesisu saab lisaks õpiku tekstile ka näidete ja lugude ja piltide ja skeemide ja jooniste ja naljade ja illustratsioonidega õpetada, siis lase need kõik käiku. Ja küll siis näed.



Sujuvalt tagasi arrmastuse juurde. Muah. Me siin ükspäev rääkisime vaheldusest ka juba. Mul on teinekord olnud komme visata moodsaid nalju nagu oleks vein või kohv mu armastuse keel. Mis pole kaugel tõdedest. Aga täna sättisin end jalutama ja mõtlesin järsku endalegi ootamatult 'vaheldus on minu armastuse keel'. Sest no tõepoolest. Ja ma tegelt arvan, et äkki kõigil on. Et küsimus ei ole selles, kas su partner teab su armastuse keelt. Pigem on küsimus selles, kui osavad on kõik ta keeled. Kui lai on tema kingituste sõnavara ja kui mitmeti ta saab personaalsete teenetega hoolt üles näidata ja millist repertuaari tähendusvarjundeid kannavad tema puudutused. Ja seda kõike korraga ühel ajal vaheldumisi lakkamatult. Ja sama su enda väljendustes. Sa mitte ei pea teadma seda üht keelt, mida su partner kõige paremini mõistab ja kuuleb. Sa pead oma pealetükkiva 'teadsa oled suht okei'-tunde talle väljendama võimalikult paljudes erinevates keeltes. Sest just see parandab tulemusi? suhteid.  Mitte sobivaks kohandamine ja selle põhjal piiramine. Vaid helde rikkalik pillav lõputu varieerimine.


P3140087
pikutavast Kaval-Antsust saab viimaks Sammalhabe


Ma tahtsin juba ammu siia tulla ja kirjutada pikkkka taevasteni kiitvat ülistuslaulu sellele pilatese trennile, kus ma olen detsembrist? augustist? saati käinud ja kus mul on nii hea olnud. Nii hea treener ja nii hea spordiklubi ja head hinnad ja tunniplaan ja ohh... Ja noh sis lendas kõik vastu taevast ja keegi ei näe kedagi ega saa kuhugi ja õudne. Mul on juba nii ilusad õlad ja käsivarred, et isegi vaatan peegilst ja olen vau. Hea nurga alt uurides on naaaatukene ülemisi kõhulihaseid ka näha. Nii hästi, saadsaaru. Selline areng. Ja nüüd siis nii.
Leidsin endale juutuubist õpetaja, kellel on päris mõnusad tunnid (mitte nii mõnusad, kui mu spordiklubis olid) ja püüan neid kaasa teha. Aga mu mõõdutunne on teadagi ja asjad arvatavasti valutavad kõik homme. Hakka või omale rutiine ja reegleid ja päevakavu sisse seadma.

Märts tuli ja ma mõtlesin, et tulgu see märts kiiresti ära, et saaks tulla aprill ja mul tuleb sünnipäev ja tuleb kevad ja kõik helged asjad. Alustasin ka viimasel sekundil luuleväljakutset, aga siis sain maailma sündmustest ootamatult palju rabatud, et ei suutnud oma enda kutselegi vastata. Olin juba nädal enne koolide sulgemist nii stressis ja segaduses ja liimist lahti, et natuke salaja lootsin, et jään isegi haigeks. Et enam ei peaks. Sest enam ei jaksa käsi pesta ja uudiseid kuulata ja jälgida, mida ma puudutan ja kellel mis nähud on ja mis tunne mul omal on ja käsi pesta ja desinfitseerida ja pinnad ja inimesed ja riskid ja Terve Mõistus ja.
Õnneks ma olen nüüd saanud blogisid järele lugeda ja teada saada, et teised olid ka ärevad ja see kuidagi automaatselt leevendab. 



P2230040
loetelu prääkse



Pärast viimati naabrikoera pärast kaeblemist ja mõistmist, et sel on äkki hoopis igav, käib ta mulle oluliselt vähem närvidele. Sest tal on tõesti igav. See on tõesti 'hei, keste käite seal, tulge mängima' haukumine. Proovisin naabritele selgeks teha, et nad peavad õues olles koeraga mängima, siis koer ei haugu inimeste peale. "Teil on tark koer, kohe näha. Ta tahab midagi uut õppida, tal on niisama nuuskides igav." Jep. Tasemel suhtlusoskused. Läbipaistev kommunikatsioon. Hästi paned.


Vaatasin ära Netflixi tungival pealekäimisel lõpuks sarja I Am Not Okay With This. Nii loodan, et nad ei tee teist hooaega. See oli just niisugusena täiuslikult inspireeriv ja mitte liiga auklik. Nagu hea novell või ulmejutt.
Seoses ulmejuttudega, apikene, kõik peaksid teadma. Tumedad tunnid. Päriselt on olemas eestikeelne taskuhääling, mis on hästi toimetatud ja professionaalselt läbi viidud ja mõeldud ja ohh. See on üleni tore ja kõik sellega on tervenisti hästi.
Jõudsin enne kojusulgumist raamatukogus käia ja tuua Aja oma atra läbi koolnute kontide. Ei mäleta, kes soovitas-kirjutas sellest. Mäletan, et keegi ütles midagi, mille peale ma ära tundsin, et see on see on see. Ongi. Püüan lugeda hääääästi aeglaselt natukesekaupa, et see liiga ruttu loetud ei saaks. Kuigi ta on vabalt uuestiloetav ka. 
Moodsat eesti folki on Spotifys meeldivalt palju. Olen Tinturat ja Maarja Nuuti näiteks palju taustaks kuulanud.

P3150125
kui sinine taevas?
nii sinine



Millest me siis rääkima hakkame, kui meil kõik see räägitud saab?

Comments

  1. Jaa, aga kuni sa ses luuleväljakutses tegutsesid, olid tulemid nii head, et mul oli veits piinlik oma "ülejala, noh, tehtud" asju üles panna =P

    Armastuse keelte vaheldus ... vat ma ei tea. Mitte keegi ei ole suutnud (ok, üks Ilmar tegelt on, aga see on selline leebe sõbrasuhe, ta on mu lemmik ses osas - hah, peaks talle endale ka ütlema!) täita mu soovi pädevate täpsete kiituste järele ja siis mul on kogu aeg puudujääk neist. Muud teemad ei tule esile. Kusjuures ma ise tunnen ära, et krt, see inimene tahab minuga aega veeta, ta on nii tore ja tahab ... aga ma väsin niiiiiiiiiiiiii ära ju! Ma ... varsti!
    Ja siis need nädalad muudkui lähevad.
    Ja väikesi teeneid teen ka nii harva =( Sest ma ei jaksa.
    Vat kallistama olen küll alati hakkamas.
    Aa. Oot. Nüd ei tohiks v???

    ReplyDelete
  2. Mulle alati meeldivad teiste inimeste kodutrenni soovitused. Mulle meeldib Youtube'ist hirmsasti yoga with Adriene - avastasin siis, kui liiga karmi joogat ei saanud teha, aga ta ei ole sugugi pehmo ka. St chaturangasid pole vahel ja õlgu/küünarnukke liigselt ei kurda, aga tõesti head trennid ja hiljem tunned, et on kasu olnud. Joogajuttu ajab vahepeal taustaks, aga seda võib ju ignoda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Appi, kui armas see Adriene on. 20 minutit temaga ja ma olen juba armunud. Aitäh.

      Delete
  3. millest me siis rääkima hakkame? Sellest, kuidas ükskord oli. Mäletad, kui me isolatsioonis olime? Mõni igatseb, mõni võbistab sisikonda.
    Ja siis saab rääkida sellest, kuidas kellegi sugulane toob talle kappi seisma jäänud vetsupaberit kingituseks. Vetsupaberit!

    ReplyDelete
  4. Küsimus: kas kõigis arvutites on see uus kujundus valge tekst mustal taustal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jep. See peaks kõigil olema. Selgus, et mul oli kusagil kujunduse koodis mingi pahavara ja ma ei leidnud seda käsitsi üles. Niisiis uus kujundus.

      Delete
  5. Anonymous17:57

    Aga seda valge kiri mustal taustal on väga halb lugeda, silmadel on valus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mulle just meeldib nii. Arvuti ei paista pealetükkivalt silma ja silm puhkab. Kui sa loed peale selle blogi veel mõnd ja natuke inglise keelt oskad, võiksid äkki kaaluda mõnd readerit. Näiteks mina kasutan seda: https://feedly.com/

      Delete
    2. aitab ka, kui teha ctrl+a, siis on valge tekst sinisel taustal ja kannatab lugeda. st võtad blokki.

      Delete

Post a Comment