kohad ja kodu, kuidas ajule on sodi, õhturituaalid ja taimedestki

P8090025
kontoriesine vahesein


See koht, kus sa oled paigal, kuulub sulle. Kasvõi korraks paigal. See on sinu pargipink. Sinu kukeseenekoht. Sinu puu. 
Lähed järve äärde ja seal on ainult üks seltskond. Sead end kenasti tagasihoidlikult mööda servi kõndides viisakas kauguses sisse. Ootad nende märguannet. See on nende koht. Nad olid siin enne. Sa pead luba küsima. Enne 'tulge-tulge' sõbralikku viibet ei tohi sa liiga laiaks minna. Naeratad vabandavalt, kui su koer või laps valjemat häält teeb. Oleksid sa varem kohal olnud, oleks see sinu koht olnud. Aga nüüd oled sa külaline. Kutsumata pealegi. Võib-olla nad lähevad ära ja siis saad end vabamalt tunda. Järgmiste tulijatega armulikum (või tõrjuvam) olla. 
Mõni kord juhtub nii, et seda reeglit rikutakse. Istud rahulikult Emajõe ääres paadisillal, rüübid õlutit, mõnus on olla ja siis mingid inimesed tulevad. Nagu neil silmi peas ei oleks. Näevad ju. 


Mumeelest tegelikult täiesti teisel teemal rääkides - head kodud ei juhtu iseenesest. 
Üks kõige kõledamaid muljeid, mida kodu saab jätta, on tunne, nagu seal ei elataks. Nagu sinna oleks just hiljuti sisse kolitud või ollakse kohe lahkumas. Mul oli üks sõber, kelle lapsepõlvekodu nägi veel tema kahekümnendates selline välja. Et nad on terve perega läbirändel, hetkeks peatumas. Minus tekitas tema külastamine alati sellist kaduvust kartvat teadmatust. Kui korraks ta isegi? Või kuidas mulle üldiselt ei meeldi kõva häälega hotellide üle kaevelda, sest jumalhoia mida tänamatut privileegitähistamist. Aga pärast väsitavat rännupäeva jõuda täiesti iseloomutusse tuppa. Või avastada esmase hubasusest heldimuse järel, et linikud ja lilled on plastik ja tundub, et voodipesu samuti. Nii kurb ja pidetu.
Ja kaua sees elatud kodu ei lähe heaks iseenesest. See sees elamine peab olema pidevas hooles, et oleks hea. Et kohaneks käes-olule ja poleks liiga palju olnud aegade rudimente, mis tegelikult enam ammu ei särtsu. Ja üldse, vastaks selles  veel viibijate vajadustele. 
Ma näiteks pean ikka oma kodus silma peal hoidma, et tasakaal 'mul on hea' ja 'külalistel on hea' vahel oleks paigas. Näiteks köögidiivan, kus end mõnusalt sisse seada samal ajal, kui keegi teine kohvi teeb. (Just viisin sinna pikendusjuhtme ka, tänan küsimast.) Samas ma panen asju kõrgetesse riiulitesse, sest mina ulatun ja mu laps ulatub ammugi. 
Ee mis ma öelda tahtsin. Et jaa. Kõik asjad siin elus, kuni pisima pisiasjanigi, nende saamiseks tuleb pidevalt teadlikke samme teha. Ei tule ise.

- Miks sul nii palju asju on?
- Mis mõttes?
- Igal pool, kuhu ma vaatan, on mingid... asjad.
- Mulle meeldivad asjad.

- Mis need on?
- Need on origami liblikad, mis ma üksõhtu voltisin ja põrandalambi külge sidusin. Tuli selline tuju.
- Sa oled ikka nii naine.


P8090015
õhutaimede rohelised klaaspesad



Mul on imetabane hämmastav maagiline võime vaadata sodist mööda. Väikesest räpasusest ja hunnikutest. Korrastamata kohtadest ja pindadele kogunevast sotapotast. Ma pean tegema eraldi teadlikku vaatamise ja otsimise tööd, et märgata, kuidas aknalaud või riiul on saanud räpaseks rõvenurgaks. Mind üldiselt ei häiri sellised asjad. Või kui häirivad, siis sellisel teadvustamata tasandil. Midagi on valesti, aga ma ei saa aru, mis see on. 
Ja taoliste nurkade koristamine on ka teist moodi sirutus. Võtta valesti paigutatud asi, tunda ära selle ülemkategooria või kasutusvald ja see sinna viia. Sarnane sellele korrale, kui ma käisin ühes pankrotivara müüvas poes, kus asjad polnud riiulites kategooria kaupa. Ma võisin seal poes nii kaua silmitseda juhuslikku kättevõetud eset ja mõistatada, mis see on. 'Aaa! Tuhatoos. Miks ta puhastusvahendite keskel on?' Kontekst aitab aru saada, ilma kontekstita on mõni asi vaevu olemas. Selle pärast on ka olemas eraldi oskus, mida nimetatakse kaltsukasilmaks. Suuta tõmmata ühe-euro-kastist välja hilp hilbu järel ja seal sees ära tunda häid asjade kasutus- ja kandmisviise. 
Sama kodu koristamisega. Keksukumm oli lauamängude riiulis. Lauamänge korrastades või midagi mängimiseks valides tõstsin seda kogu aeg eest ära. Häiritud 'seepolesee' pomina saatel. Kuni ühel päeval (täna) lõi järsku selgeks - see on õuemänguasi. See peab olema sulgpallireketite, poffer(puhver?)mõõkade ja lendava taldrikuga koos tuulekojas. 

Kas Oliver Sacksil oli üks lugu mehest, kes ei tundnud asju ära, kui asjaga koos polnud antud selle funktsiooni? See oli muidugi teatav ajukahjustus.


P8180046
amplimaasikas tangupotis tundub nagu hea mõte, kuni selgub, et seda peab ju kastma ka vahel



Mul on viimasel ajal olnud nii palju tühja kõhuga magama minemise õhtuid. Ja see ei ole kurb kaastundeteema. See on 'pole ju midagi hullu' teema. Pikk jutt sellest, kuidas muret ei ole. 
Põhiliselt lähen ma tühja kõhuga magama, sest mul on olnud hea rahulik päev, mille lõpus on pikk meeldiv meeleline rituaal teemal 'Ma lähen kohe magama'. Akneravimid lähevad pestud nahale ja kohe pärast ravimi pealepanekut ei saa pead patja panna. Hambad ja näo peab pesema enne ravimit. Enne näopesu peab juuksed kinni panema. Niisiis hakkan otsast toimetama, vahel läheb juustega pikk mõtlik paljudest katkestustest saadetud pooltund. Hakkasin kodukontori päevil paberpäevikut pidama jälle ja see sobib täpselt sellesse aega, kus arvuti on juba kinni, aga kreem pole veel imendunud. Istun laua taga ja kirjutan veits. Mõne reagi. Vahel mõtteid, vahel plaane, vahel lihtsalt labaselt sündmusi. Et kirjutamise kiiruse ja mõtlemise kiiruse erinevus nii palju ei frustreeriks, krutin end aeglasemaks ja rohkem kohale. Ei mõtle sadat poolikut mõttealgust ühtaegu. Siis on arvatavasti veel raamatuid vaja maja pealt kokku korjata voodi juurde tassida või mingeid tõhusaid loetelusid koostada - mida kaasa võtta, mis järjekorras järgmise päeva ülesandeid teha, mida hommikul kohe guugeldada. Äratuse jaoks tunde lahutada lahutada (see kell pean kohal olema, see kell peaksin startima, molutamisele kulub niipalju, hommikusöök võtab niipalju, kolm korda viieminutilist snuusi vajutamist...). Vahel tuleb mulle just hommikut planeerides järsku meelde, et ma tahtsin hommikul süüa midagi, mis vajab õhtul tähelepanu. Noh ja siis on kogu see askelus ja asjalikkus mu uuesti üles kütnud ja ma pean raamatu seltsis rahunema. Selleks ajaks on hambapesust tund aega möödas ja viimasest toidukorrast kuratteab kui palju. Ja see on okei. Järgmine päev peab niguni jälle söömisega end vaevama. Otsuseid langetama ja raha kulutama ja nõusid määrima ja pärast breketeid harjama ja. Tühi kõht ei tee voodis mulle midagi. Äärmisel juhul teeb jõuetuks ja selle peale on mu tavaline reaktsioon magada. Vaata ka: kolmetunnine uinak keset tööpäeva, sest imposterisündroom(?).
Kunagi oli üks test. Vastad hulgale 'kas sa oled kunagi' küsimustele ja saad teada, kui suurest protsendist maailma populatsioonist sul on rohkem vedanud. Haridus ja vabadus ja sissetulek ja sellised asjad. Aga seal oli küsimus: kas sa oled kunagi tühja kõhuga magama läinud? Justkui see oleks kuidagi näitaja. Kas tühja kõhuga lähevad magama ainult inimesed, kellel pole elus vedanud? Kui tühja kõhtu nad täpselt mõtlevad?


P8180053
floksi sees vähemalt kolm erinevat teist õnnelikku


Toataimed on üks parimaid hobisid, mis ma omale võtnud olen. Üks väheseid asju, mis kodukontori päevil hoopis paremaks läks ja lisaks ajatäitele, loob ka ilu. Nagu hobisid ikka, tegelen sellega täpselt nii palju, et see mulle rõõmu tooks. Vahel inimesed küsivad mu pottide arvu kuuldes õudusvärinate saatel, kui palju mul kulub aega nende kõigi kastmiseks. Kulub aega? Nagu see oleks õudne koorem. Või vaatan internetis neid inimesi, kes jubedalt kannatavad oma pidurdamatuse all uusi taimi koju tuua. Aga see on rõõm ju? Meeldib, tahad, tood, hurraa ju. Samas ma imestan ka nende pidurdamatust, enamik taimepoode ajab mind oma valikute juures aint haigutama. Need ja see ja nood seal on mul olemas, need mulle ei meeldi, kogu too sektsioon on mulle tuttav, niisugusi ma juba olen paar tükki ära tapnud, see on halvas seisus ja üldsegi kes küsib nii palju raha sellise asja eest...
Mingipäev oli keegi mul külas ja, nähes mind kastekannuga ennastunustavalt mööda tube ringi ümisemas, tuletas meelde, et ma eile juba kastsin oma lilli. Aga ma ei kastnud kõiki. Ma jätsin natuke tänaseks. Et ma saaksin täna ka kasta. Nii tore ju.


Comments

  1. Ma ei saa magada, kui kõht tühi on. Kui olen maru väsinud, võin isegi jääda ja neli tundi hiljem PÕMM ärkvel + kui ma ei söö, uuesti magama ei jää.
    Aga normaaljuhul ma isegi ei jää. Visklen ja keerlen ja pooleteise tunni pärast tõusen ohates ja söön midagi.
    Pärast Rongi esimesed aastad ma nimelt ei tundnud, et kõht tühi, peaks sööma. Siis lihtsalt, kui magama ei jäänud, arvestasin kokku päevas tarbitud kalorid ja kui neid tuli alla 1500 (või ka alla 1200 algul) andsin alla ja vedasin end kööki.
    Ei jaksanud küll, aga et magada saada, oli vaja süüa ja magada nii väga tahaks!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mul on sama lugu, aga lisaklausliga, et ka siis ei saa hästi magada, kui ma olen liiga palju söönud, kõht on punnis ja jääb ette. Ja igasugused magamaminekutoimetused käivad muidugi pärast seda. Ja toit ise ei tohi liiga raske olla.

      Nii et une-eelne söömine on mul selline keeruline ajastamis- ja kogustamiskunst, sest magamaminek ja eriti uinumine on üldse kohutavalt keeruline, mille jaoks kulub reeglina vähemalt tund voodisseminekutoimetusi ja tund voodis vedelemist.

      Delete
  2. Ma olen fotovõhik, aga kas sul on uus kaamera või kasutad mingeid nippe või vaatad uute silmadega, aga paari viimase postituse pildid on VEEL paremad kui senised, kui see “veel parem” sinu tööde puhul üldse võimalik on.

    Ja nii tore, et keegi teine peale minu sõna “tuulekoda” kasutab.

    Aga õhtuse söömisega on mul samamoodi nagu VVNil ja notsul – tühja kõhuga uni ei tule. Ma olen võimeline hilisõhtul voodis padja najal istudes sibulaga praekartuleid sööma, raamat põlvedele toetatud.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mul on üks kaamera, millega põhiliselt pildistan. See on Olympus OM-D E-M5. Aga mul on sellele kaks objektiivi. Üks on kit objektiiv, mis suudab pildistada laia nurka, veidi suumib ja lülitub macrosse ka. Teine on fix objektiiv, mis ei suumi üld.se. Aga on Hästi Suure Avaga - seega teeb hästi niisugusi romantilisi õhkama ajavaid pilte, kus üks asi on terav ja kõik muu on hägune.
      Viimased postitused on suht läbisegi kõikidel nimetet viisidel, niiet vist on ikka asi milleski muus kui kaameras.
      Igatahes tore, et meeldib. Selleks ma need tegingi.

      Uh, praekartul magamistoas. Mu tundlik tasakaalunärv sai selle peale mini-iiveldushoo. Nii erinevad on kehad.

      Delete
  3. A väikesed segadused mind ka ei sega ja pole märgatavad. Mul on üks kleit nt poolteist aastat vist juba tooli seljatoel, sest ma mõtsin, et pean ta varrukad natsa laiemaks tegema, aga pole selleni jõudnud.
    Aknalaudu ikka kord poole aasta sees umbes koristan. Siis on hea jälle sinna igast asju kuhjata ning tolmu pole all ega midagi. Ja huvitav, kui vana on see vihikutest "kui mul kunagi MARU igav on, loen" raamatutest mu arvuti kõrval on? 3 aastat? Kusjuures ma vahepeal olen laual vakstu ära vahetanud ja kuhja pärast uuel vakstul samasse kohta asetanud. Sest ... hakata mõtlema, et kuhu need asjad mujale panna on liiga pingutav.

    ReplyDelete
  4. Kas need floksi sees õnnelikud on Su aias? See roosa on vähe kurikaval, invasiivne ja nii. Järgmine aasta palju ja siis veel rohkem. Parem juba eos välja kiskuda ja vaadata, et väljakistu edasi ei kasvaks või uuesti juuri alla ei võta. Verev lemmmalts. Muidu üheaastane aga vist suur seemnepank, lennutab need kaugele ning muu kipub kõrvalt ära lämmatama kui palju saab.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seda räägivad kõik, et see roosa on kurikaval intensiivne. Aga muarust ilus ka ju. Kõrge ja roosa, mida rohkemat tahta?
      Sel aastal oli ta mul esimest korda, kogemata tuli floksiga kaasa ja alles avastan teda. Eks siis uuel aastal saab rohkelt rohida.

      Delete
    2. Ilus jah. Selle ta siia saigi. Viljandis terved heinamaad ja luhad täis. Kui teinekord suvel jälle tuled, vaata Tartupoolses järveotsas Viiratsi mäele või põhjapoolsele luhale ja naudi. Luhalt seda keegi tõrjuda ei jõua.

      Delete

Post a Comment